Warning Systems og Sund og bælt er indgået i et samarbejde om at teste vores udstyr på Sprogø i forbindelse med vejarbejde i perioden 18 maj til den 31 maj 2020. Vores mål er at vi kan sænke bilisternes hastighed når de kører gennem vejarbejdet, hvor der er hastighedsbegrænsning på 80 km/t. Vi har brugt den erfaring vi fik ved vores første forsøg ved Bjæverskov til at optimere udstyret til bedst muligt at kunne advare så mange bilister som muligt, dette vil med denne test blive bekræftet.
Formålet med forsøget var således at teste om man ved hjælp af direkte kommunikation ved vejarbejdet til bilerne gennem de passerende bilers radio, kunne opnå en yderligere hastighedsnedsættelse, sammenholdt til den som opnås gennem den normale skiltning.
Når man sammenligner hastighedsdata fra perioden uden SafeTrack/med SafeTrack så kan man se at gennemsnitshastigheden var 80,6 km/t uden SafeTrack og 77,2 km/t med SafeTrack, dvs. at SafeTrack har givet en yderligere hastighedsreduktion på 3,4 km/t. Dette viser at det har givet bilisterne en øget opmærksomhed på vejarbejdet, det er håbet at denne opmærksomhed også gør at bilisterne har mere fokus på selve vejarbejdet og arbejderne.
Hastighedslogning uden SafeTrack
Antal målinger: 39553 bilister
Gennemsnitshastigheden: 80,6 km/t
Antal bilister over 80 km/t: 16742
Hastighedslogning med SafeTrack
Antal målinger: 42766 bilister
Gennemsnitshastigheden: 77,2 km/t
Antal bilister over 80 km/t: 13646
Det samme gør sig gældende ved lastbiler, her kan man se at gennemsnitshastigheden var 75,3 km/t uden SafeTrack og 73,7 km/t med SafeTrack. Dog vil denne reduktion ikke kunne blive så stor som ved personbiler, grundet hastighedsregistrering mv. i lastbiler
Hastighedslogning uden SafeTrack
Antal målinger: 16839 lastbiler
Gennemsnitshastigheden: 75,3 km/t
Antal lastbiler over 80 km/t: 3277
Hastighedslogning med SafeTrack
Antal målinger: 14501 lastbiler
Gennemsnitshastigheden: 73,7 km/t
Antal lastbiler over 80 km/t: 2264
De eksisterende skilte, som beder bilisterne om at reducere
hastigheden, gør at hastigheden sættes ned, opmærksomheden er også øget gennem
Vejdirektoratets kampagner vedr. specifikt dette forhold. Dog dette til trods
har vi vist en væsentlig hastigheds reduktion ved brug af SafeTrack i første
udgave, og denne effekt vil vi kunne øge over de både næste forsøg og løsnings
forbedringer. SafeTrack vi have endnu større effekt ved sending i eks. områder
med ringe sigtbarhed, mange sving, tæt trafik osv.
Dog til trods for ovenstående, anser vi resultatet som meget
tilfredsstillende, hvor løsningen medvirker til øget sikkerhed, og nok også
giver opmærksomhed, hos lige netop de bilister, som måske ikke så skiltet osv.
Warning Systems gennemfører i perioden 7. til 28 oktober 2019 en test af advarselsproduktet SafeTrack ved motorvejsarbejdet ved Bjæverskov, syd for Køge.
SafeTrack vil sende et signal til de biler som passerer vejarbejdet og bede om at de højst kører 80 km/t ved passage af vejarbejdet (hør vores jingle).
Dette signal vil automatisk blive oplyst gennem bilernes FM radio med stemme og tekst i bilerne, ved passage af vejarbejdet – efterfølgende vil radioen gå tilbage til det program bilerne hører på i forvejen – dette sker præcist som ved landsdækkende trafikmeddelelser.
Warning Systems er med sin ”SafeTrack” løsning den første løsning som kan give denne besked lokalt til trafikanterne.”
Links til nyhedsmedier der har omtalt forsøget
https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/nyt-forsog-advarer-om-vejarbejde-over-bilradioen
https://sn.dk/Sjaelland/Nyt-forsoeg-advarer-om-vejarbejde-over-bilradioen/artikel/878565
https://politirapporten.nu/2019/10/nyt-forsoeg-advarer-om-vejarbejde-over-bilradioen/
http://www.maskinteknik.dk/artikel/107208-nyt-forsog-advarer-om-vejarbejde-over-bilradioen
https://ing.dk/artikel/hyperlokale-fm-beskeder-advarer-vejarbejde-paa-sjaelland-229567
P4 Sjælland radio indslag